MalaysianWings - Malaysia's Premier Aviation Portal
Sign in to follow this  
Nabiel Haniff

AirAsia Akan "Hancur"

AirAsia akan 'hancur'

Oleh AINUL ASNIERA AHSAN

SEPANG 8 Jan. - AirAsia Bhd. (AirAsia) tidak berhasrat membuka terminal lapangan terbang tambang murah miliknya, KLIA-East di Labu yang dijangka mula dibina selewat-lewatnya Mac ini, kepada mana-mana syarikat penerbangan lain.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Datuk Seri Tony Fernandes berkata terminal yang dijadualkan siap pada 2010 akan menempatkan operasi dua syarikat penerbangan milik AirAsia iaitu AirAsia dan AirAsia X sahaja.

Beliau berkata: ''KLIA-East diluluskan kerajaan hanya untuk AirAsia sahaja. Lagipun idea membinanya bukan untuk tujuan perniagaan tetapi memberi kemudahan yang selesa kepada para penumpang,''

Ditanya sama ada AirAsia akan menjadi pemilik LCCT baru itu, Fernandes berkata, setakat ini, AirAsia mempunyai pilihan sama ada memiliki terminal berkenaan ataupun hanya bertindak sebagai penyewa sahaja.

''Kami masih memikirkan perkara itu. Bagaimanapun kami terfikir daripada memiliki KLIA- East adalah lebih baik sekiranya AirAsia menggunakan wang tersebut untuk membeli 12 pesawat A320.

''Bagi saya adalah lebih baik, kami menggunakan wang untuk membeli lebih banyak pesawat atau menambah laluan berbanding memiliki aset (KLIA-East),'' tambah beliau.

Fernandes berkata, pihaknya juga telah menerima beberapa tawaran daripada penyedia dana yang berminat untuk memiliki KLIA-East dan menyewakan kepada AirAsia.

''Kami masih meneliti semua pilihan yang ada dan berharap dapat membuat satu keputusan muktamad dalam dua bulan lagi,'' kata beliau.

Fernandes juga berkata, pihaknya tidak pasti sama ada Sime Darby Bhd. (Sime Darby) akan hanya terlibat dalam pembinaan atau sekadar menjual tanah mahupun hanya memiliki ekuiti dalam KLIA-East.

''Itu semua bergantung kepada kelulusan lembaga pengarah Sime Darby dan saya tidak boleh mengulas lanjut mengenainya,'' kata beliau.

Sebelum ini, Sime Darby dilaporkan akan membina KLIA- East dengan kos RM1.6 juta tidak termasuk harga tanah dan kemudian menjualnya kepada AirAsia.

Berikutan itu, katanya, AirAsia juga telah membuat persediaan sekiranya berlaku sebarang perubahan berhubung urusan pembinaan KLIA-East.

Pada sidang akhbar itu, Fernandes sekali lagi menegaskan bahawa pembinaan terminal LCCT baru itu penting sekali bagi AirAsia dan AirAsia X menjelang 2011 kerana LCCT sedia ada di KLIA hanya mampu menampung 10 juta penumpang berbanding penumpang Airasia kini mencecah 11 juta.

Katanya, AirAsia juga masih mengalami masalah kekurangan dua tempat letak kapal terbang.

Beliau mendakwa operasi AirAsia akan 'hancur' sekiranya kemudahan yang disediakan oleh Malaysia Airports Holdings Bhd. (MAHB) tidak selaras dengan pertumbuhan syarikat penerbangan tambang murah itu.

''Kami tidak boleh memperlahankan pertumbuhan apatah lagi AirAsia sudah membeli kapal-kapal terbang baru,'' ujarnya.

AirAsia akan memiliki 184 buah pesawat termasuk 159 pesawat berbadan kecil dan 25 pesawat berbadan besar menjelang 2013 berbanding Malaysia Airlines System Bhd. (MAS).

Fernandes berkata, syarikat itu mengunjurkan menjelang 2013, penumpang AirAsia dan AirAsia X mencecah 60 juta penumpang setahun, melebihi penumpang SIA.

''Menjelang 2013, AirAsia akan muncul sebagai syarikat penerbangan kedua yang memiliki penumpang terbesar selepas Japan Airlines.

''Tetapi syarikat ini akan menjadi syarikat yang memiliki pesawat terbanyak pada 2030,'' tambahnya.

I think the title of your thread should be changed, as it misrepresents the content of the article.

Also, to respect the multicultural diversity of members, please provide a summary in ENGLISH so everybody can 'enjoy' the news.

Where did you get this from?

I think the title of your thread should be changed, as it misrepresents the content of the article.

Also, to respect the multicultural diversity of members, please provide a summary in ENGLISH so everybody can 'enjoy' the news.

Where did you get this from?

I get it from Utusan.

and the tittle from utusan also same with my tittle

Utusan Malaysia

Edited by Nabiel Haniff

The article nowhere mentions "hancur" in the context implied though, eh?

Unfortunately, I actually agree that AK will "hancur" if they go through with this. Sort of something like the dog who had a bone in his mouth but saw another bone in its reflection over the water.

But hey, I don't know..

Edited by jani

Sorry Nabiel, the article does not provide any new information that warrant a new thread. The "KLIA East@Labu" is already sufficient. I suggest continuing the discussion in that thread.

The article nowhere mentions "hancur" in the context implied though, eh?

Unfortunately, I actually agree that AK will "hancur" if they go through with this. Sort of something like the dog who had a bone in his mouth but saw another bone in its reflection over the water.

But hey, I don't know..

Yeah.

Tamak selalu rugi

''Bagi saya adalah lebih baik, kami menggunakan wang untuk membeli lebih banyak pesawat atau menambah laluan berbanding memiliki aset (KLIA-East),'' tambah beliau.

For this reason, they cut BKI - LBU - BKI route from 12 Jan 2009?

Yeah adding more aircraft is more important besides to built a new airport near to KLIA,because they have already the facility on it, why they don't used that to create more bigger airport n more aircraft to come n land at KLIA like London Heathrow because KLIA is a main door to Malaysia."KLIA East@Labu" will make Sime Darby is making money of it. :(

they're just greedy buggers to be honest. not enough with the LCCT, they want their OWN airport. i hope it doesn't work out for them

they're just greedy buggers to be honest. not enough with the LCCT, they want their OWN airport. i hope it doesn't work out for them

Itu yang 'mereka' impikan selama ini...

they want OWN LCCT.. no other airlines can use it!!

Yeah adding more aircraft is more important besides to built a new airport near to KLIA,because they have already the facility on it, why they don't used that to create more bigger airport n more aircraft to come n land at KLIA like London Heathrow because KLIA is a main door to Malaysia."KLIA East@Labu" will make Sime Darby is making money of it. :(

i agree with you Izanee :D

If MAHB was quick on it's feet to anticipate the needs of the growth, do you think any of this would have happened? Presently this is the choice between the devil and the deep blue sea. Either or no one would be pleased.

Stay at KLIA, MAHB will only impede AK's growth. Perhaps in hopes that MAS will flourish?

Go to Labu, people complain the waste of resources (which I totally agree).

So now what? Mana mana pun ada orang tak puas.

Katanya, AirAsia juga masih mengalami masalah kekurangan dua tempat letak kapal terbang.

Just two planes?

I always think there are plenty of ramp gates @ KUL.

Can they just bus the passenger to board the plane?

If MAHB was quick on it's feet to anticipate the needs of the growth, do you think any of this would have happened? Presently this is the choice between the devil and the deep blue sea. Either or no one would be pleased.

Stay at KLIA, MAHB will only impede AK's growth. Perhaps in hopes that MAS will flourish?

Go to Labu, people complain the waste of resources (which I totally agree).

So now what? Mana mana pun ada orang tak puas.

First option : Labu

Second option : Main target Subang

Just two planes?

I always think there are plenty of ramp gates @ KUL.

Can they just bus the passenger to board the plane?

They also can use cargo ramp I think. :D

at least the runway is always busy with the red planes, jgn membazir :pardon:

translation -> AirAsia akan 'hancur' = AirAsia will be Destroyed :(

Edited by Mohd Yohan

Beliau berkata: ''KLIA-East diluluskan kerajaan hanya untuk AirAsia sahaja. Lagipun idea membinanya bukan untuk tujuan perniagaan tetapi memberi kemudahan yang selesa kepada para penumpang,''

Now, that is scary :blink:

I liked it best when he said "KLIA is not the hub, Kuala Lumpur is the hub, in fact, Air Asia is the hub!"

hahaha :D

Sign in to follow this