Sign in to follow this  
Nizam

LCCT Airport Security

LCCT mudah dibolosi

Oleh ASRON MUSTAPHA

mohdasron.mustapha@

kosmo.com.my

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?...mp;pg=ne_01.htm

SEORANG lelaki bebas melalui pintu ketibaan tanpa diperiksa oleh pengawal keselamatan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di Sepang, semalam.

SEPANG - Apa sudah jadi dengan tahap keselamatan di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) di sini apabila orang ramai dilihat begitu mudah 'menceroboh' masuk melalui laluan keluar di balai ketibaan dalam negeri di terminal berkenaan.

Cukup dengan sekadar berbohong bahawa anda adalah penumpang, dua pengawal keselamatan yang ditugaskan menjaga laluan tersebut akan membenarkan anda melaluinya tanpa melalui pemeriksaan termasuk terhadap mereka yang membawa beg atau bagasi.

Jika terdapat individu yang mungkin berniat jahat, mereka boleh 'menyeludup' pelbagai senjata mahupun bahan letupan dengan mudah kerana pihak pengurusan terminal LCCT itu dilihat terlalu 'memberi muka' dalam aspek keselamatan.

Kosmo! pernah mendedahkan mengenai keselamatan yang longgar di laluan tersebut sebelum ini tetapi sehingga sekarang nampaknya tidak banyak yang berubah walaupun LCCT pernah berjanji untuk meningkatkan tahap kawalan.

Tinjauan Kosmo! selama dua jam semalam bermula dari pukul 10 pagi mendapati kakitangan LCCT dan orang ramai termasuk warga asing mudah melepasi kawalan pengawal keselamatan yang ditugaskan di balai ketibaan itu.

Apa yang mengejutkan ketika pemberita Kosmo! ingin melalui kawalan mereka, pengawal keselamatan hanya bertanya adakah anda penumpang dan ke mana arah hendak dituju.

Sorry, could not find article in English ..

what they're talking about is probably the domestic arrival hall...don't know about this but i believe all other domestic arrival terminals are free from metal scanners?

Nothing new!!!What i dont understand is why its happening and why they get away with it!From a private security to PDRM?Well done air asia what else do u guys need for free??

I observed the Police Field Force presently patrolling the LCCT recently and I must say... the lack of professionalism is somewhat astounding. I believe the members of the patrol are from the General Operations Force (GOF) which is known to be (and certainly ought to be) a highly disciplined force. Yet all I saw was about 6-7 of them standing outside the domestic arrivals hall in one corner sitting down and talking nonsense with each other - like schoolboys and girls!!!! it doesn't help that some of them look like schoolboys and girls... Far worse is that they have their weaponary casually slung around their shoulder as if though it were some sort of hand-bag...

I then saw another officer in the duty free shop with his machine gun slung over his shoulder, and casually talking away on his mobile phone to apparently his girlfriend....

This kind of behavour is atrocious in my opinion. If they are on a break, provide them with a room to rest and relax. When in the eye of the public, it's better to deonstrate the degree of discipline that is expected of allegedly such a high calibre force.... all i've seen is just so cavalier.

Sign in to follow this